Go Back   Tibia ML Forum > Other languages > Norsk

Notices

Reply

Thread Tools
Old April 27th, 2008, 21:16   #1
Mezzy
Senior Member

Mezzy is on a distinguished road
Default Målstriden - Kva meiner du?

Dette er ein tråd berre for å diskutere målstriden som no har haldt på i over 100 år her i Noreg.

Her gjeld vanlege diskusjons reglar! (Ver konstruktiv når du debatterer, kom med argument som haldar vann, ikkje berre "Nynorsk eier!" til dømes.)

Kva slags mål er det du nyttar?

Kvifor nyttar du den målforma du gjer?

Har du nokre gode argument for kvifor den eine forma er "betre" enn den andre?

Diskutér!
Mezzy is offline   Reply With Quote
Old April 28th, 2008, 00:13   #2
Bengtsson
Nest best

Bengtsson's Avatar

Bengtsson is an unknown quantity at this point
Default Re: Målstriden - Kva meiner du?

Vad är den största skillnaden mellan Nynorks och den "vanliga" norskan?

Vilken är lättast för mig som svensk att förstå?
Old April 28th, 2008, 07:44   #3
Mezzy
Senior Member

For det fyrste så heiter det Bokmål og Nynorsk, ikkje "vanleg" norsk og nynorsk.

Nynorsk er basert på dialektane i Noreg, og med det språket som vart skreve her til lands før danskane kom. Etter all den erfaring eg har om dette så forstår svenskar nynorsk betre enn danskar mens det er andre vegen rundt med bokmål som er tufta på det danske sskriftsspråket.

Eg tykkjer jo at nyorsk er det rette å skrive sida det ligg nærast dialektane i heile landet med unntak av sosialektane på oslo vest.

Så Bengtsson, for å svare på spørsmålet ditt heilt konkret, dei fleiste svenskar (etter som eg har erfart) forstår nynorsk betre enn bokmål, men det er jo noko som du må sjå sjølv.
Old April 28th, 2008, 14:56   #4
Bengtsson
Nest best

Bengtsson's Avatar

Bengtsson is an unknown quantity at this point

Då skulle jag föredra Nynorsk av den enkla anledningen att jag vill kunna prata med alla i skandinavien utan att behöva prata engelska.

Jag förstår danska bra, både i tal och skrift, men kan inte skriva själv (inte heller räkna för den delen )

Eftersom jag inte bor lika nära Norge så har jag inte varit i kontakt med det språket lika mycket men det lilla jag har hört kan jag förstå, så länge jag vet vad man pratar om.

Nu är jag inte påläst i denna diskussionen, men vilka är det som vill ha Bokmål respektive Nynorsk i Norge? Är det nynorsk om dominerar i storstäderna medans bokmål är vanligare utanför storstäderna?
Old April 29th, 2008, 07:47   #5
Mezzy
Senior Member

Det er bokmålet som er dominerande i store deler av landet og i så og si alle byane. Det er ein stad mellom 500.000 og 1 million nordmenn per i dag som har nynorsk som hovudmål og er dermed i mindre bruk enn det danske bokmålet. (Beklagelegvis)
Old April 29th, 2008, 23:32   #6
Jan Gort
Member

Jan Gort

Nynorsk skrives i dag av 10 %–15 % av befolkningen.

Nynorske dialekter tales anslagsvis av nærmere 80 % av befolkningen, de øvrige norsktalende snakker standard østnorsk eller en annen varietet av standardspråket bokmål. Når man sier at noen snakker nynorsk, mener man helst at de snakker standardtalemål.

KILDE: WIKIPEDIA

Jeg mener folk skal få lov til å skrive og snakke som de vil, men å gjøre seg forstått er en forutsetning. Derfor snakker jeg delvis svensk med svensker for å bli forstått.

Det at bokmål ble som det ble kom av danskene. På samme måte vrir vi oss mot svensk og engelsk i disse dager. Som jeg synes er helt ALLRIGHT!

Det å tviholde på dialekter osv BARE for å være spesiell synes jeg er unødvendig.
Jan Gort is offline   Reply With Quote
Old April 30th, 2008, 08:50   #7
Mezzy
Senior Member

Språk skapar identitet, alle land i verda har sitt eige språk som er særskilt for det landet. Kvifor skal ikkje Noreg ha sitt eige språk som er tufta på det me faktisk snakkar her til lands som i resten av verda? Det at du snakkar engelsk med engelskmenn og svensk med svenskar har ikkje noko med kva ein skriv, det er stor forskjell på skriftspråk og talemål...

Tilbake til dette med identitet, det at me har eit språk som er særskilt vår skapar eit større samhald mellom innbyggarane. Ein av dei største grunnane til at båe nynorsk og bokmål ble til i si tid var at me ikkje hadde noko eige språk og dermed trengte eit nytt eit som me kunne identifisere oss med. Språk var særs viktig på den tida, og det er særs viktig i den verda me lever i, i dag for å halde på identiteten vår når me blir anglifisert så til de grader.
Old April 30th, 2008, 09:20   #8
Jan Gort
Member

Jan Gort

I motsetning til deg så er jeg meg selv og skriver og snakker slik som det er mest naturlig for meg, identitet? Jeg er da norsk uansett.

"alle land i verda har sitt eige språk som er særskilt for det landet"
Ganske feil spør du meg... bare tenk over hvor mange forrskjellige land som snakker og skriver spansk?

Nynorsken har dødd ut i løpet av de neste 150 åra, selvfølgelig vil en og annen særing skrive det bare for å være kødd men sånn er jo disse samejokkene og

Det skaper et samhold å ha samme språk, ja. Så hvorfor skal noen skrive og snakke en vri da?
Jan Gort is offline   Reply With Quote
Old May 3rd, 2008, 13:33   #9
Zylone De'Fire
Junior Member

Zylone De'Fire is on a distinguished road

Vet ej :S
Zylone De'Fire is offline   Reply With Quote
Old December 6th, 2008, 21:30   #10
Djengis Khan
Junior Member

Djengis Khan's Avatar

Djengis Khan is on a distinguished road

Æ skriv på trøndersk
Djengis Khan is offline   Reply With Quote
Old December 10th, 2008, 16:13   #11
Hapex
Junior Member

Hapex is on a distinguished road

Personlig synes jeg at nynorsk ikke er særlig estetisk i og med at det på ingen måte inkluderer mangfoldet av norske dialekter men er basert på personlige preferanser samt språkrådets innblandelser.

I Norge er det vel en dialekt per dalføre mange steder. Det skulle bli en hel del etterhvert.

Selvsagt støtter jeg opp under nynorsk-undervisningen - men mener alikevel at selve språket i seg selv, nynorsk såvel som bokmål, må prioriteres før det går rett til helvete sammen med resten av T9 ordbokbrukerne og de store forkorterene.

Har du sett innleggene på Mess TV i det siste? De har ikke blitt bedre siden sist, og viser soleklart at "mannen i gata's" kunnskap om det norske språk er så laber at en begravelse er påkrevet.

Lurer forresten på hvordan leetspeek ser ut på samisk...

/hapexD
Hapex is offline   Reply With Quote
Old December 14th, 2008, 19:30   #12
Lovheim
Member

Lovheim's Avatar

Lovheim is on a distinguished road

VG på nynorsk?
NO PLAX

Lovheim is offline   Reply With Quote
Old May 20th, 2009, 20:06   #13
ImmoLG
Junior Member

ImmoLG is on a distinguished road

Some1 is playing mybrute? ;D
ImmoLG is offline   Reply With Quote
Old May 21st, 2009, 11:40   #14
Dragonskull
Member

Dragonskull's Avatar

Dragonskull
Send a message via MSN to Dragonskull

Off-topic bump, that's a new one.

Uansett, jeg ser ikke hvordan det kan ha seg at 80% av befolkningen snakker tilnærmet nynorsk, altså standardnorsk, når de aller fleste bor på østlandet og også de aller fleste på østlandet snakker østlandsk dialekt som ikke har noe til felles med nynorsk. Personlig har jeg lettere for å forstå både dansk og svensk enn nynorsk, men jeg har aldri ahtt noen undervisning i de språkene. Det hender faktisk at jeg er nødt til å hoppe over i engelsk i snakk med vestlendinger. Irriterer meg grenseløst at man ikke tekster nynorsk på TV- men det er nok like vanskelig for nynorsk-skaret i og med at de også tviholder på sitt språk.

Vil bare gjøre klart at jeg ikke har noe i mot at folk snakker og skriver nynorsk, men at de forventer at andre skal forstå det er en annen sak. Man trenger mye mer enn 13 år med nynorsk-undervisning (som jeg har hatt, kanskje noe rundet opp siden jeg ikke aner hva som foregikk de første 3 årene på skolen) for å forstå noe som liksom skal være norsk (for meg så er jo norsk østlandsk, mener ikke at nynorsk ikke er norsk generelt sett), men ikke ligner noe mer enn andre skandinaviske språk.

Nei, jeg er ikke Oslo-Vestkant, jeg er Oslo-Østkant.. eller.. sentrum.
Edit: Jeg er oppvokst i Porsgrunn, så jeg snakker grenlands-dialekt, den som i mytene skal være dialekten som faktisk ligner mest på nynorsk, på østlandet- men nei, jeg snakker MEGET anderledes enn nynorsk.

"Words can be broken, so can bones.."

Last edited by Dragonskull; May 21st, 2009 at 11:43.
Dragonskull is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools

Posting Rules